Pagina's

zondag 12 april 2015

Nieuws vanuit Lusaka en duizenden pinda's



Hallo iedereen! :-)

Na dat Shirley en ik onze buik hadden vol gegeten met Nshima zijn we terug naar huis gegaan. Terwijl we naar huis gingen, zagen we verschillende volgeladen taxi’s wegrijden. Eerlijk gezegd deed het mij een beetje pijn om te zien hoe al onze vrienden, klasgenoten, huisgenoten naar huis vertrokken en wij achterbleven… Ook onze buitenlandse vrienden, de Noren, gingen verder doorreizen.
Gelukkig was het niet allemaal negatief, aangezien de Noren vertrokken kwam het gasthuis leeg te staan. Samen met een docent hebben Shirley en ik de mogelijkheden bekeken en  beslist om naar het gasthuis te verhuizen. Dus hebben we zaterdag voormiddag onze koffers gemaakt en alles te voet (en in de gietende regen!) naar het nieuwe huis verplaatst. Shirley groepeerde alles en zorgde er voor dat er niets achterbleef, terwijl ik sleurde met rugzakken, koffers, emmers met eten, plasticzakken … . Ik wist dat we veel spullen hadden, maar niet dat we er zo veel hadden! :-P Na dat alles eindelijk verhuist was, was het tijd om alles te installeren. Zoals jullie wel kunnen raden, heeft dit een heel weekend geduurd!

Ondanks dat het zo een druk weekend voor ons is geweest, hadden we beiden heel veel zin om terug naar de kleuterschool te gaan. Zowel juf Getrude als juf Wensda waren heel blij van ons te zien. Het was de laatste lesweek dus er moesten nog enkele eindtesten worden afgenomen. Daardoor kregen Shirley en ik dus veel kansen om de activiteitendoos te gebruiken. Aangezien er slechts een paar kinderen tegelijk een test kunnen maken. Ik heb de activiteiten doos vooral bij de oudste kleuters gebruikt, ze vonden het geweldig. We hebben samen spelletjes gespeeld, liedjes gezongen en knutselwerkjes gemaakt. Juf Getrude zei me meermaals dat ze heel blij is met de activiteitendoos en deze zeker en vast gaat gebruiken tijdens haar lessen als extra.

Een heel leuk weetje!
Deze week hebben de leerkrachten ook goed nieuws vanuit Lusaka gekregen. Een paar dagen geleden is er iemand van VVOB gekomen om de manier van lesgeven de leerkrachten te observeren. Afgelopen donderdag kreeg juf Wensda een telefoon van VVOB, waarin ze te horen kreeg dat zij en juf Getrude worden uitgenodigd om in Lusaka een workshop te geven aan andere kleuter-leerkrachten over de manier van lesgeven. Juf Getrude zei plots: “We can take our activitybox with us and show it to everyone! We can explain how to work in corners! Oh and we can explain them how to use a daychedule!!!”

Ik merkte dat de activiteitendoos geïntegreerd raakte in het klasgebeuren, dus dan kon ik mijn aandacht richten op mijn individueel project. Ik wou namelijk de speelwerkplekken (ook wel bekend als de hoeken voor hoekenwerk) opnieuw doen opleven. De kleuters wisten er eerst niet goed wat er gebeurde, daarom heb ik er ook bewust voor gekozen om hier voldoende tijd voor te nemen. Zodat het voor alle kleuters duidelijk is hoe het werken in de hoeken precies in zijn gang gaat. Er waren al twee hoeken aanwezig in de klas: huishoek en winkelhoek. Ik heb er voor gekozen om deze hoeken nieuw leven in te blazen en nadien heb ik nog 3 extra hoeken geïntroduceerd, namelijk: boekenhoek, bewegingshoek en geleide hoek. De kinderen waren super enthousiast! Ze vonden het fijn om in de verschillende hoeken te spelen. Samen met de kinderen ben ik de hele tijd druk in de weer geweest, wat er voor gezorgd heeft dat ik hier geen foto’s van heb… L Dat vind ik jammer, want het was zo mooi en fijn om te zien hoe ze allemaal in de verschillende hoeken speelden! Ik ben talloze keren naar de winkel moeten gaan, heb kg’s nshima gegeten en naar verschillende verhalen geluisterd. Zowel juf Getrude als ik verschoten van het spel van de kinderen. Telkens als we na de speeltijd terug naar de klas gingen, vroegen de kinderen steeds weer opnieuw: “Teacher, will we play in the corners?” Dan is het wel logisch dat ik begin te glunderen zeker? ;-)

Ik vond het een geweldige stage, want ik heb zo veel geleerd van de leerkrachten, de kleuters, de school. Blijkbaar was ik niet de enige die dat gevoel had, want de leerkrachten hebben Shirley en mij uitgenodigd om samen naar de krokodillentuin te gaan kijken. We hebben grote, maar ook hele kleine krokodillen gezien en ik heb er zelfs één vast gehouden! Het was nog een hele kleine krokodil, maar ik was toch wel héél erg bang!

Naast de krokodillentuin hebben we nog een uitstap gemaakt, deze keer gingen ook de kleuters mee! Na een gezellige busrit kwamen we aan op de boerderij. De boer leidde ons rond op zijn boerderij.  We hebben een pinda plantage gezien en onze eigen pinda’s uit de grond mogen trekken. Samen met de kleuters hebben we enkele pinda’s geproefd. Als je denkt dat de pinda’s vanuit Colruyt, Delhaize, Lidl, Aldi, GB, Spar, … goed zijn dan heb je deze nog niet geproefd! Het toppunt is dat deze lekkere pinda’s niet in Zambia worden verkocht, maar geëxporteerd worden naar Zuid – Afrika! Helaas pindakaas! :-D
Naast de pinda’s hebben we ook nog een bananenplantage gezien. Het was een enorm grote plantage! Gelukkig droegen de kleuters hun blauwe uniformen en wisten ze dat ze niet mochten weglopen. We zagen de weg die de bananen afleggen vanaf de plantage tot op het moment dat ze verpakt worden en op weg gaan naar Shoprite of Spar.  Nadat we deze uitleg kregen was het einde van de uitstap in zicht en was het tijd om terug naar school te vertrekken, want daar stonden alle mama’s en papa’s al ongeduldig te wachten.

Zoals je wel kan horen heb ik een hele leuke week gehad. Natuurlijk hoort er bij een leuke week, ook een leuke afsluiter. Daar hebben juf Getrude en juf Wensda voor gezorgd, want zoals jullie weten vanuit mijn vorig blogbericht is de ‘diningroom’ gesloten. Gelukkig hebben onze twee juffen er voor gezorgd dat we toch nog steeds Nshima met kip konden eten! Vrijdagmiddag hebben we namelijk samen met juf Getrude en juf Wensda Nshima gemaakt. We hebben er lang aan gewerkt, maar uiteindelijk hadden we een goed gevulde tafel: Nshima, kip van de braai (BBQ), kip van uit de pan, rape (lijkt op spinazie), okra en saus. Een uur later was heel de tafel leeg gegeten en onze buikjes goed gevuld! Als ik nog plaats heb in mijn koffer zal ik een zak Milimeal mee nemen, zodat er ook in België nog wat Nshima kan gegeten worden! ;-)

De tijd begint te korten, maar mijn blogberichten worden precies altijd maar langer en langer. Dus ik stel voor dat ik hier maar zal stoppen!

Veel liefs
Nele

Ps: Ik heb van het thuisfront gehoord dat ik door veel meer mensen gevolgd wordt dan ik zelf denk. Het doet me deugd om te weten dat er zo veel mensen zijn die benieuwd zijn naar mijn avonturen en graag mijn verhalen willen horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten